Milyen sebességmérő eszközöket használ a rendőrség? Mekkora hatótávval rendelkezik a traffipax, a VÉDA és a traffibox? Meglepő választ kaptunk a rendőrségtől.
Kicselezhető-e a traffipax vészfékezéssel? A debreceni gépjármű-szakoktató akkor óva intett a módszerrel való próbálkozástól, lévén a vészfékezés komoly balesetet okozhat. Elmondta azt is, a sebességmérő műszerek nagy hatótávval működnek, így nem érdemes átverni a traffipaxot. Hogy mégis mennyire látnak messzire? Ezúttal utánajártunk a pontos adatoknak, hogy mire képesek a rendőrségi műszerek Magyarországon.

Milyen messzire lát el a traffipax és a VÉDA?
Az Országos Rendőr-főkapitányságot (ORFK) kérdeztük arról, milyen távolságról képes képet rögzíteni a traffipax, a traffibox és a VÉDA, illetve hatótávban mi a különbség közöttük. Arról is érdeklődtünk, befolyásolja-e az időjárás a látási viszonyokat ezen eszközök esetében. Az ORFK Kommunikációs Szolgálata részletesen közölte, milyen eszközöket alkalmaznak:
A mobil traffipax sebességmérőként egyrészt lézeres TC-108-ast használ a rendőrség, amelynek hatótávja 5 métertől több mint egy kilométerig tart. Ezek mozgó autóból, háromlábú állványról is használhatóak. Hasonlóképpen a FámaLézer típusú berendezésekhez, amelyek 3 métertől több mint 1000 méteres távig, mozgás közben is képesek rögzíteni.
A VÉDA-rendszer részeként radaros VidarSpeed kamerát használnak. Mint írják, a tartó konzoltól vagy portáltól számított 20-30 méteres útszakaszon méri a sebességet, és egyúttal dokumentálja a jogsértést. A pontos távolság az adott útszakasz és a tartókonzol kivitelétől, a kamera beállításától függ. A VidarSpeed a különböző techportálok adatai alapján rendszámtábla-felismerő (ANPR) technológiára is képes.

Forrás: Police.hu
A fix telepítési helyű, komplex közlekedési ellenőrzési pontoknál a VÉDA-kapu kamerája közvetlenül a kapu előtti mintegy 20 méteres útszakaszon mér. A pontos távolság az adott útszakasz és a tartókonzol vagy portál kivitelétől, a kamera beállításától függ. A VÉDA-rendszer részeként működő, változtatható helyű komplex közlekedési ellenőrzési pontokon lézeres ARH Cam S1 típusú traffipax eszközt használ a rendőrség. Ez 25 és 600 méter között képes észlelni a járművet, és mérni a sebességet.
Mi a helyzet a traffiboxokkal?
A traffiboxokkal kapcsolatban elmondták, önmagukban nem mérnek sebességet, hanem a bennük ideiglenesen elhelyezett ARH Cam S1 készülékek képesek erre. A dobozokból a kamerák a helyszíntől függően körülbelül 100-150 méteren belül végzik automatikusan a jogsértések dokumentálását.
Arra a kérdésünkre, hogy az időjárás és a környezeti hatások mennyire befolyásolják a hatótávot, közölték, az eszközök képességeit természetesen befolyásolhatják a látási viszonyok, de nem számottevően. Az ORFK egyúttal arra kéri a járművezetőket, hogy tartsák be a sebességhatárokat, és a közúti közlekedés során tanúsított magatartás ne a mérőeszközök jelenlétének függvénye legyen!
Érdemes eloszlatni egy tévhitet, ami arról szól, hogy hogyan reagál a VÉDA, ha az adott útszakaszon ideiglenes sebességkorlátozást vezetnek be?

Lekövetik a változást
A sebességméréssel összefüggő feladatokkal kapcsolatban a területileg illetékes rendőri szerv visszatérően, vagy a közútkezelő tájékoztatása alapján ellenőrzi a forgalmi rendet és annak módosításait a sebességmérési helyeken. A bekövetkezett változásokkal kapcsolatban lehet intézkedni a VÉDA-rendszerben az új forgalmi rend szerinti állapot rögzítésére, majd az eredeti állapot visszaállítására.
– áll a rendőrség válaszlevelében, tehát azok a járművezetők, akik a megengedett sebességhatárt figyelmen kívül hagyják, szankcióra számíthatnak.
Érdemes tudni, hogy a VÉDA-rendszer kamerája nem csupán a járművek sebességét ellenőrzi, hanem egyebek mellett a rendszámukat is leolvassa, és rögtön összeveti a központi adatbázissal, így kiszűri a körözés alatt álló autókat.
A rendszer továbbá azt is látja, ha az autóban utazók nem használják a biztonsági övét, vagy ha a sofőr telefonnal a kezében telefonál.