Társasházkezelő felelősségbiztosítás
A közös képviselők működésére több új jogszabályt alkottak, amelyek tovább erősítik azt, hogy a társasházkezelőnek tapasztalattal és kellő ismerettel kell rendelkeznie, ellenkező esetben hibáinak jelentős jogi következményei lehetnek.
A 2023. május 1-től hatályos törvénymódosítás alapján a társasházi képviselőknek regisztrálniuk kell a
tevékenységet felügyelő hatóságnál, így a társasházak kezelése átláthatóbb lesz.
Magyarországon körülbelül négymillió magyar él társasházban, azaz a lakosság közel felének életére
hatással vannak a társasházra vonatozó törvények.
A társasházi törvény azt célozza, hogy biztonságos legyen a társasházak létesítése és fenntartása, a
társasházak szakszerűen és biztonságosan működjenek, illetve, hogy sikeresen érvényesüljenek a
tulajdonosok érdekei. A hatályba lépett új társasházi törvény tételesen felsorolja a társasházi jogokat és
kötelezettségeket, továbbá a társasházi tisztségviselők munkavégzését és a közös pénzügyek
átláthatóságát, elszámoltathatóságát célozza.
Részletezi a társasházkezelésre vonatkozó szabályokat, valamint az ilyen feladatot betöltő, üzleti alapon
működő vállalkozók kötelességeit is taglalja.
A legfontosabb változás, hogy a közös képviselő akár a saját vagyonával is felelhet az általa elkövetett
hibákért és akár pénzbírságra is kötelezhető.
Egyre gyakoribbak a polgári perek, főként a közös költség miatt. Problémás lehet a beruházások miatti
közös költség emelkedés (pl. panelprogram, tetőfelújítás).
Feladataik
Ahhoz, hogy a társasházak törvényszerűen, gazdaságosan működjenek a közös képviselőkre nagy
felelősséget ró, a feléjük támasztott új követelménynek való megfelelés komoly kihívást jelent.
A közös képviselők a társasházi közösségek szervezeti képviselői. Feladatuk ellátása összetett: az
ügyintézés, a társasházi közösség képviselete, harmadik személy, hatóságok és a bíróság előtt mind
felkészültséget igényelnek. A közös képviselő végzi a közösség ügyintézését, a napi feladatok ellátását, a
közgyűlési határozatok végrehajtását.
Biztosítási védelem
A társasház-kezelési feladatok ellátása nehéz, összetett, sokszor embert próbáló feladat, sok-sok
megoldandó kérdéssel, problémával. Még a legfelkészültebb szakember is hibázhat, véthet a szabályok
ellen, kárt okozhat. Nem kizárható a tévedés, elvétés, mulasztás, műhiba.
Ezen pénzügyi védelemre nyújt megoldást a Colonnade társasházkezelők-közös képviselők felelősségbiztosítása.
A társasház tisztségviselőinek felelőssége
A biztosítás azon szakmai hiba, szabályszegés, mulasztás miatti kártérítési kötelezettség eseteiben
ad mentesítést, amelyekért a képviselő jogszabály szerint felelősséggel tartozik.
Ezek lehetnek:
- a társasház vagyonában,
- lakók vagyonában, életében vagy egészségében,
- megbízott vállalkozók, külső személyek érdeksérelme miatt felelősségre vonás.
- A biztosítás a vélt sérelem esetén jogi védelmet is nyújt: fizeti a szükséges vizsgálati, szakértői költségeket és az ügyvédi munkadíjakat.
Kötelező-e a társasházkezelő felelősségbiztosítás?
Nem, de minden szempontból előnyös.
A közös képviselőnek nem kell a saját pénzét kockáztatni, a kezelt ingatlan vagyona sem sérül,
ráadásul nincs évekig tartó pereskedés.
A feladat ellátására való pályázatnál plusz szakmai megalapozottságot tud adni a jelöltek
kiválasztásához. Közgyűléseken a megválasztáshoz is jelentős biztonságot nyújt a ház lakóinak.
Milyen hibázási esetek fordulhatnak elő a társasházkezelő részéről?
- Hibás könyvelés, elmulasztott karbantartás, jogszabályi megfelelés (rengeteg kapcsolódó
jogszabály van), határidők elmulasztása; - Elmaradt közösköltség megfizetésére nem küld felszólítást és az 5 éves elévülési időből kifutnak;
- Határozat született pályázat benyújtásától, de nem adja le időben az illetékes, elesik emiatt a
hozzájárulástól a ház; - Műszaki problémák, szerződések, vállalkozókkal kötött szerződések hibájából adódó,
kivitelezésből eredő hiányosságok; - Adminisztratív problémák, könyvelési, bevallási, számlázási, szerződésekkel összefüggő
mulasztások, valamint a közgyűlésekkel és az azokon meghozott határozatok be nem tartásával
kapcsolatos mulasztások; - Fogyasztóvédelmi eljárás indulhat, közművekkel kapcsolatos engedélyeztetés szabályokba
ütközik; - Közös helyiségek bérbeadásával kapcsolatos szerződési, elszámolási problémák; stb.
Milyen extra védelmet nyújt a Colonnade?
- Dokumentumok, elektronikus adatok elvesztése esetén azok pótlása;
- Számítógépes vírusok nem szándékos továbbítása esetén az IT probléma felszámolása;
- Adatkezelési sérelem / GDPR felelősség eseteiben is helytáll e biztosítás.
Hogyan, kire köthető meg a biztosítás?
- Biztosított lehet az üzleti alapon működő társasházkezelő egyéni, vagy társas vállalkozás.
- Egyszerűsített eljárással max. 2 000 lakás kezeléséig egyetlen dokumentumon lehetséges a
szerződés megkötése. - A kezelt ingatlanok nagyságrendjéhez mérten választható a kártérítési limit, a díj is ehhez
igazodik. - Nagyobb cégek esetén egyedi kondíciókat, magasabb kártérítési összegeket is tudunk nyújtani.
Kérjük, jelezze érdeklődését a további részletek és a szerződés megkötése céljából!
KÉRDEZEK TŐLE AJÁNLATOT KÉREK
Jelen dokumentum nem helyettesíti a biztosítási szerződés feltételeit.